torsdag 5 januari 2012

My Dog

För er som kankse inte är riktigt lika hundtokiga som jag så vill jag passa på att tipsa om Nordens största hundmässa- My Dog! Hundmässan äger rum i Göteborg och hade sin första, av fyra, dag i dag. Imon är det dags för moi att göra entre. Jag blir upphämtad av bästa Jesscia och sedan bär det av mot mässan. Har varit där de senaste åren och det är enligt mig alltid lika skoj. Givetvis skall jag shoppa en del, kolla på desto fler hundar, träffa kusinen som i år inte deltar utan är där med sin egna kollektion, out n out!  Vanligast tävlar hon på elitnivå med sina två små bordercollies.

Själv har jag vissa raser som skall kollas in mer än andra, o jag skall förhoppningsvis hinna med, norsk lundehund, tollare, galgo. O så några fler. Dock ställs inte storpudel imon, utan på lördag, lite trist, men samtidigt så känns nog att jag har en bra kontakt där redan. Eller så går jag även på lördag, man vet aldrig om jag får nog eller inte imon.

http://www.mydog.se/

Då jag varit ledig idag har dagen spenderats på bästa sätt. Sovmorgon- för en gång skull, härliga morgontur- i dagsljus, det hör inte till vanligheterna, bakning, hundlek och lite träning med Toto.

O så en liten skoj händelse, var nere vid den översvämmade ån tidigare idag, båda hundarna var lösa, vi tramsade oss på bästa sätt och hundarna hade lyckorus i benen. Vi lekte såaom en glad hundägare gör när ingen ser på. O så mitt i allt, kommer en kille med barnvagn gående, istället för att koppla upp hundarna tränade vi och det blev att de fick hoppa upp på en bänk, sitta på den, avvakta medans han paserade och sedan få fritt kommando. Killen med barnvagnen log, skrattade och sa sedan: " De är skoj att se någon hundägare ha så kul på promenaden, och vilken pli du har sedan!" Ha ha, jag dog lite. Men samtidigt blev jag såklart stolt. Mina yrväder, de är allt duktigare än man kan tro. O allt detta utan minska röstkommando. Hurra för mina två små frön.

Att jag sedan har en skällig liten kille och en mattjuv till flicka, det spelar mindre roll. Det är inte det som definerar en glad och lydig hund, om den skäller eller inte. För mig är hundägandet så mkt mer än att ha en hund som kan gå apatisk i koppel utan att göra en min eller som ligger i sin korg, helst i ett annat rum, och inte gör ifrån sig ngt läte eller bjuder upp på ngn invit, vad det än må vara. Nä, för mig är hundägandet något helt annat.  Dock önskar jag att fler insåg detta, att en lydig o snäll hund inte alltid är en hund som inte är tyst, lugn och foglig.




1 kommentar:

  1. Kul med My dog :)

    Klart du ska bli stolt! Lin och fin är jätte fina :) Dom har det bästa hundliv man kan tänka sig.

    SvaraRadera