söndag 22 januari 2012

Oväntade dagar

Jo ser ni, det blev aldrig ngt viltspår igår, klöven åkte in i frysen igen o likaså blodet. Nä, istället blev det ngt helt annat. Tja, varför inte göra en liten historia om det :)

För ca 13 månader sedan försvann en Berner sennen hund, Sindy, ifrån sitt hem och har sedan dess varit spårlöst försvunnen. Tots massiva sökuppdrag, tidningsannonser, foundrasing, ännu mer artiklar och lite mer uppmärksammade event förblev det tyst om denna hunden. Alla spår försvann och tiden gick. Med tiden spekulationer på att ngn hade tagit henne och man begärde tillbaka henne med en stor hittelön. Inget resultat. Men ser ni, i torsdags var en man ute i skogen kring Hällingsjö, och får då syn på en avmagrad och skygg Berner Sennen, mitt i skogen, långt från vandringsleder och bebyggelse. Han hinner få upp sin kamera, zooma in hunden innan den haltandes lämnar platsen och går djupare in i skogen och försvinner. Hunden i skogen var en berner sennen! Är det möjligt, är det Sindy? Efter 13 månader, är det hon? Vart har hon hållit hus? Var håller hon hus? O i hur stort område rör hon sig?

Ja, ni förstår, det är en helt vetenskap att arbeta med försvunna hundar och jag har tyvärr fått min beskärda del i detta och har och vet av erfarenhet att det krävs tid, tid och åter tid. O till det ett engagemang på heltid och så pengar. Har du det, då har du stor chans. Men har du bristande kunskaper, så är det lika stor chans att hunden försvinner igen.

Så, igår packade jag ihop min "bortsprungna hundars väska" packade in hundarna i bilen, laddad med täcken o filtar o varm chocklad till mig begav vi oss bort mot hällsinsjö.

Vädergudarna var inte på vår sida igår, nädå, snökaos o exremt dåligt underlag. Lägg till skogsstigar på det, nedfallna träd och ivriga människor.

Vi lyckades dock ta oss in på ödevägarna, bogserade bort nedfallna träd och gjorde skallgång o spejade av områden. Snön var dock för kraftig, det blev snabbt omöjligt att ta sig fram med en vanlig kombi och sökandet efter vad som eventuellt kan vara Sindy tog slut kl 15. Ingen hund syntes till igår, inga spår el liknande.

Men vi har ett nytt områrde och förhoppningsvis kan man lyckas. Oavsett om det är Sindy eller ej så finns det en skadad hund där ute, ensam, rädd och i dåligt skick som behöver komma in.

Jag kan inte ta på mig ansvaret för denna hund, tyvärr, jag kan inte, har inte tiden och där brsiter tyvärr det för mig. Men det finns frivilliga där ute och nu hoppas jag bara att det styrs upp på bästa vis, med utplacerade människor, en viltsvinsfälla och övervakningskameror, o så lite mer utplacerade männsikor och lite mer lappade hus och bilar med tydlig info om man ser henne. Jag hoppas att det styrs upp och att hunden kommer in. Hade jag inte arbetet heltid, hade jag tältat i skogen. Nä, skämt å sido, snön har kommit nu, använd de till er fördel så kankse  man kan få ngt resultat.

Så, det var min gårdag. Jag kan iaf säga att mina hundar var nöjda efter timmar i pulsande snö, nya intryck, nya hundvänner och människovänner och lite mer snöpulsande och gyttjebadande. Själv har det satt igång ng hos mig, ngt som jag önskar kunde bli verklighet, ngt som jag nu ska spåna vidare på och ha en slappesöndag med. För idag mina vänner, idag görs det inte många knop i familjen Sjölin. Nådå, en tur till fårhagen och Jonseredsreservatet för lite uppletande, sökruta o så lite tokspring mellan husse o matte o lite snörullning på det. Det blir vår söndag det.



1 kommentar:

  1. Du är bara bäst, Emma! Hoppas verkligen att du kommer på nåt bra, som gör att du kan kombinera det du verkligen vill och är så otroligt bra på, med ett liv som fungerar. Du vet var jag finns :). /Jessica (Tack för senast förresten)

    SvaraRadera