fredag 20 april 2012

Debuten på Oxie Bk

Igår var det debut för Toto på Oxie bk. Han gjorde det med bravur måste jag nog säga. För att vara tio år gammal  så är det rejält krut i honom och det är alltid lika kul att testa på nya saker med min lilla följeslagare. Vi har ju aldrig innan kört på vissa av de kommandona som man gör i tävlingslydnad och jag kommer inte heller att byta ut mina kommandon efter 8 år till några andra. Nopp, jag behåller min strategi och utökar bara mina kunskaper något och knyter lite kontakter och har skoj. För vad vore hundägandet om man inte har skoj med sin hund, oavsett ålder. Och kontinueligt bygger en god kontakt och ett fint samspel.

Många anser att hunden skall pensioneras och inte längre träna och tävla för att den uppnått viss ålder. Varför då? Anpassa istället hastigheten (inte ngt jag behöver tänka på än ;) ) och låt din trogna följeslagare få vara delaktig även fast han eller hon kommit upp i åldern. Kanske blir det svårt att tävla i vissa moment, men jag har enligt tränaren inga problem med mina lilla knas rörlighet än iaf. Och att både ha en blandras, senior och inte det minsta brukshund i honom så tycker jag allt att vi står emot fördomarna och kör på.

Kul att ha en klubb att gå till tillsammans med syster min och kompisar. Summa summarum, gårdagen var till belåtelse.



1 kommentar:

  1. Toto kommer vara en liten konung och berätta för dom andra hur man ska göra ;) Lilla Linekorven.
    Jag och Loppan tycker det ska bli jätte kul om vi kan åka dit tillsammans och träna snart :)
    Puss

    SvaraRadera